Dokud se nenaučíš létat, musíš v tom umět chodit...

Nejčastější dietní hříchy

21. října 2007 v 14:03 |  různé diety
Diety a hubnutí:
Nejčastější dietní hříchy

Dieta je ošklivé slovo, říkají odborníci na zdravou výživu. Přitom omezení stravy je tím prvním, k čemu každý z nás ve své snaze shodit přebytečné kilogramy přistupuje. Je to správné? Jak se to vezme. Základní energetická rovnice platí i ve správném stravování. Pokud přijímáte více energie než spálíte, pak se přebytečného tuku nezbavíte. Přesto, zbavování se kilogramů nemusí být v žádném případě spojeno s drastickou dietou. Jde spíše o úpravu stravy a konzumaci kvalitních potravin. Zde je několik základních dietních "hříchů", kterých se můžete dopustit.


Kalorické nápoje
Jedním ze základů správného stravování je dostatek přísunu tekutin. I pití má však vliv na vaši tělesnou kondici a především na přísun kalorií. Je obrovský rozdíl v kalorickém příjmu pokud konzumujete sladké stoprocentní džusy, slazené nápoje, limonády. Ve srovnání s neslazeným čajem, minerálkou, obyčejnou vodou dopřáváte tělu mnohem více kalorií než by bylo zdrávo. Podle odborných studií pouhé vynechání jedné slazené limonády denně může být důvodem a příčinou ke ztrátě půl kilogramu tělesné hmotnosti.

Strašidlo zvané tuky
Postoj k tukům připomíná klasickou pohádku o soli, která se zdála panu králi příliš málo k tomu, aby jeho dcery vyjádřily svoji otcovskou lásku. Nejsou tuky jako tuky a tuky jsou nezbytnou součástí vyvážené stravy. Nejenom, že zdraví neškodí, ale jsou i zdraví prospěšné. Nenasycené tuky obsažené k rybách, olivách, olivovém oleji, jádrech ořechů.

Na nákupy s rozumem
Na nákupy se vydávejte s plánem, seznamem toho, co chcete nakupovat. Pokud jdete s prázdným žaludkem, je téměř jisté, že si koupíte i potraviny, o kterých jste původně ani neuvažovali. Při nákupu se rozhodně vyplatí držet se seznamu věcí, které určitě potřebujete.

Pít, pít, pít
V průměru má každý člověk vypít denně alespoň dva litry tekutin. Pivo, víno, tvrdý alkohol se nepočítá. V praxi se tak děje málokdy. Příčinou je i skutečnost, že mozek často zamění pocit žízně za pocit hladu. Dehydratace způsobí bolesti hlavy. Pokud Vám samotná voda nechutná, stačí si ji ochutit například kapkou citrónové šťávy.

Záleží jak jíte
Obecně platí, že porce masa by neměla být větší než dlaň a porce sacharidů (příloh) větší než pěst. Potrava by měla být v ústech správně zpracována a celodenní strava by měla být rozdělena alespoň do 5 - 6 jídel. Sacharidy by měly být konzumovány především v první polovině dne.

Nový den se snídaní
Pokud chcete vynechat snídani, aby jste se vyhnuli nějakému přísunu kalorií, pak jste na nejlepší cestě, jak se jich skutečně dočkat. Kalorie si odpusťte spíše odpoledne a večer, kdy už je váš organismus nestihne spálit. Takže nejlepším řešením je sklenice mléka nebo džusu, celozrnné pečivo, jogurt. Váš organismus bude připraven na celý den, který hravě zvládnete.

Jídlo nepatří k televizi
Podle odborných studií platí, že čím více sledujete televizi, tím je pravděpodobnější, že budete tlustí. Navíc, při jídle u televize se více soustředíte na televizní program, než na stravu, kterou konzumujete. Máte tedy mnohem větší šanci, že zkonzumujte mnohem více potravy, než o kolik ve skutečnosti stojíte.

Jak si vybrat v restauraci
Pravidelná konzumace jídel v restauraci může znamenat jasné stop vašim snahám o zdravou stravu. Pokud jste ráno vynechali snídani, pak dorazíte do restaurace hladoví. Nezoufejte, dobré je začít hlavní chod předkrmem, například zeleninovým salátem. Snížíte svůj apetit a sníte rozumnou porci masa. Zvažte také přílohu, často se jedná o zbytečné kalorie navíc.

Jídlo není odměnou
Jíst se má podle toho, zda pociťujete hlad. Jídlo by nemělo být odměnou. Už vůbec si nemělo jednat o laskominy. Pokud máte chuť na něco dobrého mělo by to být alespoň vzdáleně podobné "laskomině" z rodu zdravé výživy. Namísto sladkostí dejte jednoznačně přednost ovoci.

Kdy hladovka nepomáhá
Podle vědeckých studií platí pravidlo, že čím méně kalorií konzumujte, tím méně a hůře se vám daří spalovat tuky. Pokud se tedy chystáte hladovět, buďte připraveni, že snížíte hladinu metabolismu, tělo bere vaše chování jako výzvu k horším časům a začne ukládat tukové zásoby, aby zvládlo období nízkého přisunu kalorií.

Oběd má mít správnou porci
Ošidili jste snídani, zahládli jste a chystáte se ošálit i oběd v podobě zeleninového salátu s nízkotučným dresingem? Chyba! Oběd musí obsahovat určité množství kalorií, zcela určitě musí být zastoupeny bílkoviny. Obědová porce by měla mít velikost alespoň 500 kalorií. Jinak ztratíte kontrolu nad svým apetitem a vystavujete se riziku, že vás večer popadnou obžerské chutě a spořádáte všechno na co dosáhnete. Přesně toto je zlatá cesta k tloustnutí.

Tyčinky - všeho moc škodí
Energetické tyčinky jsou vhodným zdrojem momentální dispozice doplnění kalorií, cukrů, bílkovin. Nesmějí se však stát jediným zdrojem stravy, je nutné je brát jako doplněk. Jedná se o chemicky a průmyslově připravované doplňky výživy, navíc obsahují málo vlákniny a skutečně výživných látek. Dietu nelze rozhodně postavit pouze na tyčinkách. Žádná tyčinka se nevyrovná krůtímu sendviči. Takže s tyčinkami opatrně.

Naučte se říkat -"NE"
Oběd na návštěvě, u příbuzných, u blízkých. Zdá se vám nespolečenské říct, že máte již dost a nepociťujete hlad. Odmítat se slovy o dietě opravdu nezní dobře. Lépe je vyjádřit spokojenost, ocenit kuchařské umění a slušně odmítnout. Pak nemusíte mít obavy, že opět naberete pracně zbavené kilogramy.

Zrádná reklama
Bohužel u nás neexistuje reklama, která by měla zakázáno propagovat vyloženě nezdravé pochutiny. S výjimkou tabákových výrobků a alkoholu. Existuje však řada výrobků, které na základě reklamy slibují nepřítomnost tuku a dalších vaší váze škodlivých látek. Opak je pravdou. Zázračné potraviny neexistují a reklama a její výrobci myslí především na vaši peněženku a na zvýšení prodeje. Žádné zázračné pilulky, koktejly, náplasti a podobné nesmysly nestojí za to, aby jste vyhazovali peníze oknem. Zdravá strava, střídmost, disciplína a hlavně trpělivost jsou základními kameny vašeho úspěchu v honbě za vytouženou postavou. Nezaměňujte dietu za hladovění a omezování přísunu kalorií ze zdraví prospěšných potravin. Nejde jenom o potraviny. Je nutné samozřejmě také doplnit vyváženou stravu dostatečnou dávkou vhodného pohybu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 marty321 marty321 | E-mail | Web | 12. června 2008 v 18:42 | Reagovat

jestli chcete zhubnout, určitě se hýbejte, bez pohybu to nepůjde takže zkuste kliknout na web a sami uvidíte

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.